Nog té vaak kom ik het tegen, websites die niet goed onderhouden worden. Maar wist je dat, dat enorm fout kan uitpakken? Het niet regelmatig updaten van je website kan behoorlijke gevolgen hebben. Daarom heb ik een blog gewijd aan het updaten van een website en wat je daarmee kunt voorkomen. 

Klein verhaal vooraf

Deze blog komt doordat ik een super leuke klant heb, waarbij ik schrok van de website. Laat ik voorop stellen, deze klant kwam via een lieve vriendin van mij. Zowel zij als ik, hebben de website niet voor deze klant gemaakt. Ik ben ook alleen verantwoordelijk voor de 2e website. Een academie. De 2 websites zijn gekoppeld. waarbij de hoofdsite werkt als een webshop en de klanten na betaling gegevens krijgen om de academie in te loggen.

Alleen de academie zou door mij onderhouden worden door updates en back-ups uit te voeren. De hoofdwebsite is bij iemand anders in beheer die daar de updates en back-ups van zou doen.

Lang verhaal kort, dat laatste, dat gebeurde dus al een tijdje niet meer. Resultaat? tientallen updates, foutmeldingen en daardoor geen goede koppeling meer met de academie. Dat resulteerde weer in klanten die geen inloggegevens ontvingen en dus niet konden inloggen. Dat betekende ook dat ik deze klanten handmatig moest voorzien van een wachtwoord.

Dit is niet iets wat je wilt, je wilt niet tientallen e-mails ontvangen met problemen. Je wilt natuurlijk dat alles vlekkeloos verloopt.

Uiteindelijk heb ik, na een aantal keer gevraagd te hebben of er geüpdate kan worden, toestemming gekregen om zelf de website te updaten. Ik kreeg nog een bericht van de webbouwer dat het niet aan de updates kan liggen. Maar ik ben eigenwijs en heb al heel vaak meegemaakt dat het wel degelijk aan updates kan liggen.

Na een volledige dag updates en back-ups te hebben gedraaid klopte mijn gevoel inderdaad en werkte de website en de academie weer naar behoren.

Dit is waarom het updaten van je website zo belangrijk is

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar soms moet ik ook even ondernemers wakker schudden. Want deze website, waar ik het over heb, dat is prachtige website én een enorm goedlopende website. Die draait enorme omzetten. Dus dat betekent dat de ondernemer afhankelijk is van dat de website goed werkt. Een website is een marketingtool, dat moet jou omzet gaan opleveren. Doet dat het niet, dan heb je er vrij weinig aan.

Er is een goede reden waarom het (regelmatig) updaten van je website zo belangrijk is:

  • Door te updaten houd je je website zo veilig mogelijk. Door niet te updaten, creëer je achterdeurtjes (een lek) in je website. Door deze achterdeuren kunnen hackers super gemakkelijk binnenkomen. Als dat gebeurd kunnen ze je website plat leggen en jou er flink voor laten betalen om hem weer terug te krijgen. Ze kunnen bij de gegevens van je klanten waar jij verantwoordelijk voor bent. Willen ze echt kwaad, dan kunnen ze zelfs het geld dat via de website wordt betaald doorsluisen naar zichzelf.

Dan is al je harde werk voor niets. En daar maak ik mij wel eens zorgen over. En zeker als er wordt gezegd dat de problemen niet kunnen liggen aan het niet updaten. Trust me, dat geeft vaak de grootste problemen. Je kunt er nooit van uit gaan dat het niet aan de updates ligt.

Een aantal tips om je website goed veilig te houden:

Nou kun je heel veel zelf doen om je website veilig te houden maar wat ik wel even wil melden is; als je nou met een webdesigner/-bouwer samenwerkt die jouw website onderhoudt. Zorg dat je goede afspraken maakt, dat je duidelijk hebt wanneer de updates plaats vinden en hoevaak. Bij mij zit het bijvoorbeeld in mijn dienst om dit zo vaak mogelijk te doen.

Hierbij een aantal tips om je website veilig te houden:

  1. Update je website minimaal 1x maar liever 2 of 3x in de maand. Maak wel eerst even een goede back-up zodat je het kan terugzetten als een update niet goed gaat. Dat kán voorkomen, omdat plugins wel met elkaar overweg moeten kunnen.
  2. Verwijder plugins die je niet (meer) gebruikt. Zorg er ook voor dat je niet teveel plugins gebruikt. Gebruik alleen het noodzakelijke. Hoe meer plugins, hoe meer achterdeurtjes je creëert.
  3. Zorg dat je een goede hosting hebt en kijk of je eventueel een extra beveiliginspakket erbij kunt kopen. Ik werk samen met Natuurlijk hosting. En hij heeft een extra beveiligingspakket waarmee hij lekken kan zien en een seintje geeft als dat het geval is en natuurlijk wat je dan moet doen.
  4.  Installeer en SSL-certificaat. Iedereen heeft een contactformulier (of meerdere) op de website. Je vraagt dus gegevens van iemand. Je wilt natuurlijk dat deze veilig blijven en daar dient zo’n SSL-certificaat voor.
  5. Installeer alleen plugins die goed worden onderhouden of die je moet kopen. Wanneer je er geld voor moet betalen, wordt de beveiliging ook serieuzer genomen door de maker en zal hij/zij er alles aan doen om de beveiliging goed te houden.

En als bonustip: werk met iemand samen die net zo enthousiast/begaan is als jij. Iemand die meedenkt, die mee wilt groeien met je en die je in elk opzicht helpt om je website goed te onderhouden. Mijn klanten zullen beamen dat ik zo’n persoon ben, maar ik kan natuurlijk niet alles in mijn eentje, haha! Er zijn veel te weinig webdesigners voor de hoeveelheid ondernemers die we hebben.

Ik maak mij zorgen omdat ik nog té vaak te horen krijg dat ondernemers geen goede website hebben gekregen, terwijl ze daar wel voor betaald hebben. Projecten die niet wordt afgemaakt, het design steeds niet naar wens is, dat het niet werkt zoals ze voor ogen hadden en dat de website gewoon niet goed onderhouden wordt. Terwijl daar allemaal voor betaald wordt. En dat breekt oprecht mijn hart. Gelukkig gebeurd het niet al te vaak en zijn er voornamelijk positieve berichten. Daar ben ik heel dankbaar voor.

Mocht je in zo’n situatie zitten, dan is dat een grote rode vlag en please, ga bij die persoon weg. Zoek iemand die wel voor je wilt werken. Want jij moet gewoon zonder zorgen (in ieder geval met veel minder) je werk/passie kunnen uitoefenen en die klanten helpen die zo op jou zitten te wachten.

Het moest van mijn hart

Sorry voor de rant. Dit is iets wat ik teveel terug krijgen van vaak nieuwe klanten van mij. En ik vind het zo jammer. Ik begrijp het ook niet zo goed. Als het goed is ben je ondernemer geworden om anderen te helpen. Niet om er een slaatje uit te slaan. En natuurlijk zijn er gelukkig heel veel goede webdesigners/-bouwers. Zorg daarom dat je altijd een kennismakingsgesprek doet, goed doorvraagt en alles zwart op wit laat zetten zodat, als dat nodig is, je terug kan pakken op wat er is afgesproken.

Dit is wat ik even kwijt moest aan je. En misschien ben jij webdesigner of -bouwer en hoop ik dat jij je niet herkent in de onderdelen die ik opnoem. Ik heb diep respect voor de ondernemers die altijd klaar staan voor hun klanten, in welke branche dan ook.

En voor al die ondernemers, dankjewel voor je inzet.