Waar bij velen nu (5 december) het Sinterklaasfeest wordt gevierd, is het in designersland al een soort van kerst. En hebben wij ons kerstcadeau vandaag ontvangen; de kleur voor 2020.

Ieder jaar bepaald Pantone, door het te analyseren van de trends en ontwikkelingen in designland (in breedste zin, dus fashion, interieur etc), een kleur waarmee er een bepaalde kracht, psychologie en een emotie wordt bepaald. Met de nieuwe kleur luiden we ook een nieuw tijdperk in, een nieuw decennium.

Classic Blue

PANTONE 19-4052 Classic Blue, zo heet de kleur voor 2020. Deze here to stay blauwe tint wekt rust, vertrouwen en verbinding en bevestigd ons verlangen naar een betrouwbare en stabiele basis waarop kan worden voortgebouwd terwijl we de drempel oversteken naar een nieuw tijdperk.

Deze blauw is elegant in zijn simpelheid en geeft een beeld van de lucht wanneer de schemer valt. De blauw geeft een gevoel van vrede en kalmte, als bijna een soort uitvlucht.

We leven in een tijd dat vertrouwen vraagt. Classic Blue is een standvastig en een vertrouwde kleur waar we op kunnen terugvallen. Het moedigt ons aan om verder te kijken dan het standaard, om ons denkpatroon te verbreden. Het daagt ons uit dieper te nadenken en te veranderen van perspectief in de manier waarop we communiceren, om connectie te maken. Zeker in moeilijkere tijden die er zijn en aan gaan komen.

Vice President Laurie Pressman, van de Pantone Color Institute, zegt het volgende:

We’re turning to classics because everything has been chaotic in the world. It’s not about doing it like you did in the past, but reinterpreting it.

De kleur past goed bij deze tijd

Het is inderdaad een zeer goede keuze om deze kleur te kiezen voor 2020. De kleur is genderneutraal en seizoenneutraal (omdat we in ieder seizoen schemer hebben, hoe laat dat dan ook is). Daarnaast is dit een kleur wat gemakkelijk gemaakt kan worden van natuurlijke producten, verf dat je kunt maken met bosbessen bijvoorbeeld. Dat resoneert weer met de tijd dat we druk bezig zijn met duurzaamheid en het klimaat. Vorig jaar (2019) speelde Pantone daar ook al op in met hun kleur “Living Coral”

Wat betekent dit voor jou als ondernemer?

Wat betekent dit voor branding, moet je er iets mee als ondernemer, moet je nu alles aanpassen?

Geen paniek, je móet natuurlijk niets. Het is niet de bedoeling dat je alles per jaar gaat omgooien vanwege die ene kleur. Ik ben van mening dat je met consistentie en het kiezen van de juiste kleuren echt veel verder komt dan per jaar een andere kleur uitkiezen. Dus please, don’t change unless het écht nodig is en je toe bent aan een rebrand. Maar ook dan is het heel belangrijk om goed te kijken naar wát je dan wilt uitstralen. Dit is iets wat ik je in mijn nieuwste training leer “bouw een sterk merk”.

Want 80% van de herkenning van je merk, komt door het consistent inzetten van kleur. Dus choose your colours wisely.

Anyhow, hoe kun je er dan wel op inspelen en er gebruik van maken?

Wat je altijd kunt doen is de kleur bijvoegen bij je bestaande branding en het gebruiken wanneer het er zich voor leent. Als jij het over bepaalde onderwerpen hebt dat te maken heeft met de thema’s die ik hierboven heb genoemd, dan kun je de kleur als extra toevoegen. Helemaal tof is, dat je ieder jaar de kleur van het jaar laat terugkomen in je branding.

Let wel, een kleur moet je goed gebruiken. Gebruik het niet zomaar, denk daar goed over na.Een kleur roept een bepaalde emotie op en als deze niet klopt met je boodschap, zegt de kleur niet veel en gaat geeft dat wat bumps in de herkenning van je merk.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de kleur in een bepaalde categorie binnen je content terug te laten komen, dat je het ineens als achtergrondkleur gaat gebruiken bij een quote. Of dat je het opneemt als kleur van je knoppen op je website. Of je kunt het in een patroon verwerken als extra’tje. Je creativiteit is je limiet. Dus ga er lekker mee experimenteren.

Design specs

Wil je deze kleur gebruiken, dan zijn dit de specs die je kunt gebruiken in je ontwerpprogramma’s:

HEX Kleurcode: #004680
CMYK (voor print): 100 65 0 27
RGB (voor web): 0 70 128

Als je wilt weten hoe je de Classic Blue kunt combineren, check dan even deze pagina van Pantone.

Wat vind jij van deze kleur?

Ik vind de kleur voor 2020 echt een goede keuze. Zeker als we kijken naar waar de kleur voor staat en in welke tijd we leven. Ik vind het toch iedere keer weer geweldig hoe Pantone, op basis van hun trendanalyses, een kleur kiest dat zo goed past bij de economie.

Ik kijk alweer uit naar de kleur voor 2021. Maar waar ik nóg meer naar uitkijk is hoe dit 2020 gaat verlopen.

Hoe vind jij de kleur voor 2020? Snap je de keuze die Pantone heeft gemaakt of had je liever een andere kleur gezien? En wat maakt het dat je die keuze geeft?

Ik wens je alvast fijne feestdagen!


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media1469288451_instagram_online_social_media1469288459_online_social_media_linked_in 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.