De kerst komt steeds dichterbij, het is half december en bij veel mensen staat de kerstboom al, liggen de folders vol kerstaanbiedingen in de brievenbus en zijn we druk bezig met kerstinkopen. Ook de zelfstandig ondernemers zijn al druk om hun personal branding met kerst te mengen. Maar hoe doe je dat nou, zo’n kerstbranding, zonder afbraak van je identiteit? Dat vertel ik in deze blog. 

Jouw kerstbranding, waar moet je op letten?

Ik vind dit ieder jaar weer een moeilijk onderwerp. Want er is niemand die hier iets over zegt of schrijft. Maar toch kom ik het zelf vaak genoeg tegen in mijn werk. Ontwerpen voor speciale feestdagen zonder dat de personal branding van het bedrijf onherkenbaar wordt. Dus geef ik je wat tips en wat voorbeeldjes uit eigen ervaring.

Ik heb voor een aantal mooie bedrijven een kerstbranding mogen maken. Dit doe ik ook voor mijzelf ieder, jaar weer. Niet alleen omdat ik het leuk is, maar ook om te laten zien dat je best mag spelen met wat je huisstijl. Je kunt prima inspelen op feestdagen. Sterker nog, dat geeft aan dat je goed bezig bent en je op de hoogte bent van nieuwtjes/trends en dus goed up to date blijft.

Verander je logo minimaal

Want waar moet je op letten als jij je branding om wilt zetten naar een “kerstbranding”? Ten eerste moet je er op letten dat je je logo minimaal veranderd. Ik doe er ieder jaar iets bij, zoals een kerstmuts of kerstman. Zorg er voor dat je logo precies zo blijft als iedereen gewend is. Ga niet van lettertype veranderen of van vorm.
Je kunt eventueel wel je logo in kleur veranderen als tijdelijke aanduiding. Zorg er dan wel voor dat het duidelijk is dat je dit speciaal voor kerst doet.

Houd je eigen stijl aan

Ook met kerst is het belangrijk dat je je eigen stijl aanhoudt. Heb jij bijvoorbeeld een moderne stijl? Dan is het niet verstandig om ineens een klassieke stijl te gaan gebruiken, dat verward je doelgroep.

Ik werk onder andere voor Doublepoint. Doublepoint verkoopt prachtige producten via hun webshop. Zij willen inspelen op iedere feestdag door middel van banners, het logo en acties. Hun basiskleuren zijn grijs en roze. Ze werken of met foto’s of met illustraties. Ze gebruiken te allen tijde hetzelfde lettertype en het logo wordt minimaal veranderd, ook de kleuren blijven hierin hetzelfde. Maar binnen die eisen, kun je nog steeds heel veel doen zonder dat het onherkenbaar wordt. Zie hier een voorbeeld:

Blijf consistent

Ook hierin geldt, als je bijvoorbeeld Facebookcovers gaat maken, dat je consistent blijft in je uitingen. Als je meerdere banners maakt en Facebookposts, plaats dan ook hier je logo op dezelfde plek als je altijd doet. Houd hetzelfde lettertype aan en zoveel mogelijk dezelfde kleuren. Zo doe je geen afbreuk aan je identiteit.

Gebruik van foto’s

Als je foto’s wilt gebruiken als achtergrond, zorg dan dat het foto’s zijn waarop de tekst goed te lezen is als je tekst gebruikt.  Wil je toch een speciale foto gebruiken waar tekst lastig op te lezen is? Gooi er dan een zwarte “overlay” overheen die doorzichtig is; zodat de foto te zien is, maar wel donker genoeg dat de tekst te lezen is.

Lekker aan de slag

Zo, jij kunt nu aan de slag met deze tips. Heb jij nog tips waar je op moet letten tijdens de feestdagen? Laat het mij gerust weten in een comment.

Wil jij ook een kerstbranding die geheel bij je past?

Heb je nog geen kerstbranding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding.

Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media1469288451_instagram_online_social_media 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.