Black Friday. Van de Mediamarkt tot aan de Lidl tot aan de ondernemer op de hoek. Veel bedrijven en ondernemers doen tegenwoordig mee aan Black Friday. Jij ook? 29 november is het weer zover en ook in Nederland wordt het dus steeds groter.

Maar…hoe meer Black Friday deals, hoe moeilijker het wordt om op te vallen.

Hoe kun je dan nog opvallen? Want we kunnen allemaal een flinke korting geven en dan ben je weer een 13 in een dozijn. Zonde!

Want als jouw brand dat al niet is, die 13 in een dozijn, waarom zou je dat dan wel doen met Black Friday? Alleen om fikse korting te geven? Nope, nope nope!

Ik ben op zoek gegaan naar een merk, waar ik niet alleen fan van ben, maar die ook begrijpt dat 13 in een dozijn zijn niks toevoegd. En die Black Friday op een heel andere manier gewoon rete-goed benut:

Lush.

Lush is geen standaard cosmetica bedrijf

Misschien ken je het met merk wel, of niet. Lush is een Engels cosmetica bedrijf, opgericht in 1995. Het kan zijn dat je ze kent van het feit dat Lush de stap heeft genomen om volledig te stoppen met social media. In plaats daarvan hebben zij gewoon een zeer trouwe klantenbestand opgebouwd en laten zij hun producten voor zichzelf spreken.

Ze zetten zich neer als een bijzonder cosmetica bedrijf. Hun brand liegt daar ook niet om. Hun merkwaarden zijn: natuurlijk, handgemaakt, dierproefvrij. Ze staan bekend als milieubewust en rebels. Met andere woorden, ze zijn geen typisch cosmetica bedrijf. Dat brengen ze ook terug in hun verpakkingen. Het is niet wat je van een standaard cosmetica bedrijf verwacht.

Waar een “standaard” cosmetica vaak gaan voor clean, steriel en luxe, gaat Lush juist voor zwart en wit en wisselen dit af met felle kleuren in hun producten zelf. Ze hebben gekozen voor een gewaagd lettertype wat laat zien dat zij niet 13 in een dozijn zijn. Ze zijn toegankelijk en fun. Hun producten bereiken dit gevoel en het milieuvriendelijke houding door hun avontuurlijke verpakking. Sterker nog..35% van de producten zit niet eens in een verpakking en verkopen ze “naakt”.

Hoe valt Lush op binnen al die Black Friday Deals?

Ok, terug naar Black Friday. Lush doet normaal gesproken niet omdat dit niet gevierd wordt in de UK. However, wat ze wél doen is een speciale, nog-nooit-eerder-vertoonde lijn uitbrengen op Black Friday. Een limited-edition lijn!

Ze lanceren namelijk 3 limited-edition body sprays en 8 nieuwe luchtjes die ze in hun permanente aanbod zullen opnemen. Deze lijn zal een mix van verschillende essentiële oliën bevatten van over de hele wereld dat populaire luchtjes werden zoals Rose Jam en American Cream (meer in USA en UK dan in NL). Ook zullen er nieuwe luchtjes gemaakt worden zoals Pansy. Alles bij elkaar wordt een lijn waar menig mens hun hoofd voor gaan draaien. Ze noemen het namelijk “Junk”.

Even hea, als jij een lijn “Junk” durf te noemen, dan val je hoe dan ook op! En wat zo mooi is, is dat dit volledig binnen hun brand past. Ze kiezen hier ook weer voor het niet-standaard maar juist het gewaagde. En dat is onder andere ook de reden dat ik denk dat dit een succes zal worden.

Ook het feit dat zij niet meedoen met de “standaard” Black Friday korting deals (dit doen ze alleen op Boxing Day, de dag na kerst, 1x per jaar), is voor mij al een bonus. Dit soort dagen lenen zich er goed voor om op een creatieve manier je fans te verrassen in plaats van alleen maar te zenden.

Ook ik doe dit jaar mee aan Black Friday. Maar ook ik lanceer iets nieuws. Mijn mini-training “Bouw een sterk merk” is vanaf 29 november beschikbaar!

Een training waarin je leert om écht eens te kijken naar wat jij nu precies wilt uitstralen met je bedrijf. Alle ins en outs komen binnenkort. Wil je hiervan op de hoogte blijven? Schrijf je dan even in via www.cprecision.nl/blackfriday

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.