Een website moet uiteindelijk iets gaan opleveren. Nieuwe klanten, aankopen. Het moet het doel doen voltooien dat jij met je website wilt bereiken. Maar hoe doe je dat? Waar begin je? Hoe laat ik mijn website voor mij werken? In deze blog vertel ik je hoe je je website voor je kunt laten werken.

De website

Oke, first things first. Uiteraard begint het allemaal met het hebben van een website. En nu heb ik een keer een blog geschreven over waarom je een website nodig hebt. Ik ga hier nu dus niet te diep op in. Maar wat ik wel wil aanhaken alvorens we de strategische kant op gaan, is dat je een website écht nodig hebt. En niet alleen omdat het handig is, of omdat je tegenwoordig echt niet meer zonder kan (dat natuurlijk ook), je hebt een website nodig omdat je geheel de controle er over hebt. Wat bedoel ik hier mee? Je hebt vast wel de laaste tijd het “gezeur” gehoord over Facebook. Het veranderen van het algoritme, zakelijk pagina’s worden uit de lucht gehaald als ze “nepnieuws” lijken te verspreiden en noem het maar op. Tegenwoordig zien jouw vrienden/fans nog maar 2%-3% van jouw berichten. Dat is dus ontzettend weinig!

Daarnaast is het ook nog eens zo, dat je die social media platformen niet kan beïnvloeden. Je kunt uiteraard geld neerleggen om te adverteren (en ja, dat doe ik ook wel eens), maar dat neemt nog steeds niet weg, dat Facebook niet van jou is. En jij dus absoluut geen invloed kan uitoefenen op dit platform. Een website daarentegen beheer jij op elk vlak. Hier kun je je bezoekers een aankoop laten doen, contact laten opnemen maar vooral belangrijk: ze kunnen een bepaald pad doorlopen dat jij hebt vastgelegd. Jij kunt bepalen wat mensen moeten doen op je site. En dat kun je absoluut niet op een social media platform.

Hoe laat ik mijn website voor mij werken?

Bepaal je ideale klant

Je moet een goed plan hebben voor je marketing. Daarom is het zeer belangrijk dat je je ideale klant kent. Wie wil je helpen? Wat los je op? Wat zijn de problemen waar jij een oplossing voor biedt? Probeer je een bepaalde locatie, leeftijdsgroep of geslacht te bereiken? Voor wie zijn jouw diensten? Wil jij koks, huismoeders of juist kleine bedrijven aanspreken? Beperk je goed tot je ideale klant. Dit hoeft niet 1 persoon te zijn, dat kunnen meerdere personen zijn die je hebt samengevoegd. Kom zoveel mogelijk over hem/haar te weten en pas je website en je strategie hier op aan.

Bepaal je strategie

Weet hoe je je ideale klant gaat bereiken. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden en tools om dit te doen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een nieuwsbrief, een blog of via een advertentie/campagne via Google en/of Facebook. Of ga je juist aan de slag met video’s? En vergeet zeker de social media kanalen niet maar houdt er wel rekening mee dat je ook hier een duidelijke strategie hebt bepaald voor jezelf.

Een ander interessante aanpak kan ook zijn om creatieve beeldcampagnes met Pinterest te doen. Pinterest is eigenlijk een Google maar dan voor afbeeldingen. Een goede strategie is hier wel gewenst maar het kan je heel veel opleveren.
Zorg in ieder geval precies hoe je je doelgroep naar je website gaat leiden.

Bepaal je keywords

Dit is de basis die je nodig hebt voor de SEO (Search enging optimalisation) van je website. Dat is een andere reden waarom een website zo’n goed idee is. Met SEO bepaal jij op welke zoekwoorden en -zinnen jouw doelgroep je kan vinden in Google. Hier moet je goed onderzoek naar doen maar als jij weet waar je doelgroep op zoekt of waar je wilt dat men op zoekt, kun jij je website zeer hoog in Google laten komen. En nogmaals een zoekwoordenonderzoek is hier echt nodig.

Meten = weten

Gebruik tools om je website te meten. Gebruik bijvoorbeeld Google Analytics om te zien welke pagina’s of blogs het best bekeken worden, hoeveel bezoekers je hebt per dag/maand/jaar en hoe het gedrag is van je bezoeker. Zitten zij voornamelijk op mobiel, tablet of toch op de laptop?

Met een tool als Hotjar kun je zien waar je bezoekers klikken en naar kijken.

Door je website te meten kun je bepalen wat werkt en wat niet werkt. Werkt iets niet, pas het dan aan en kijk dan nog eens naar de statistieken, net zo lang tot jij het gewenste resultaat ziet. Het is daarom ook een goed idee een doel op te stellen zodat je weet wat je wilt meten.

Houd je website goed bij

Dit spreekt eigenlijk voorzich. Maar veel mensen vergeten dit. Het is super belangrijk om je website goed bij te houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het goed updaten (mits de update iets toevoegd) en regelmatig een back-up maken van je site.

Maar dat niet alleen, het is ook super belangrijk om je website goed bij te houden met content. Denk hierbij aan nieuwe blogs, je portfolio bijwerken noem het maar op. Niet alleen laat het zien dat je je website serieus neemt, Google vindt dit ook leuk. Google is namelijk gek op actieve sites en beloond dit. Een win win situatie.

Zorg dat je site responsive is

Dit punt mág natuurlijk echt niet ontbreken in dit lijstje. Anno 2018 is dit één van de belangrijkste punten voor je site: zorg dat je website op elk aparaat te bekijken is. Of het nu gaat om een smartphone, tablet, laptop of desktop, je website met te allen tijde goed bruikbaar en zichtbaar zijn. Websitebezoekers moeten overal je website kunnen checken.

Houd er rekening mee dat technologie voortdurend verandert, dat nieuwe software altijd beter wordt en dat apparaten altijd worden geüpgraded en dat je website die wijzigingen ook moet bijhouden.

Neem geen genoegen met alleen het hebben van een website. Maximaliseer je zakelijke potentieel door je website te gebruiken om je bereik te vergroten en in contact te blijven met je klanten.

Meer tips?

Wil je meer tips ontvangen over websites en personal branding? Volg mij dan op Facebook en schrijf je ook in voor mijn nieuwe maandelijkse nieuwsbrief PreCision to Inspire.

[mailerlite_form form_id=8]

 


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.