Als ondernemer is het uiterst belangrijk dat je goed bepaalt met wie je wel of niet wilt werken. Besef dat je er niet voor iedereen kunt zijn. Je mag  dus best je voorkeur uitspreken. Jij bent er alleen voor die speciale klant, jouw ideale klant. Van wie  je energie krijgt en waar je van kunt “houden”. Vermijd daarom zoveel mogelijk de “rode vlag” klanten.

Ik hoor dit onderwerp vaak voorbij komen. Klanten die bij je aankloppen maar waarvan je eigenlijk denkt, moet ik dit wel doen? In deze blog vertel ik je waarom je beter nee kunt zeggen tegen deze klanten. Een aantal onderdelen komen uit het boek van Michael Janda, een aantal dingen uit B-School van Marie Forleo en een aantal dingen van uit mijn eigen ervaring.

“Rode vlag” klanten

Wat zijn “rode vlag” klanten? Dit zijn personen waar jij absoluut niet mee wilt werken. Het klinkt heel hard, maar jouw producten en/of diensten zijn lang niet voor iedereen geschikt. Houd daar rekening mee in je communicatie, bedenk goed wie jouw ideale klant is. Geef vooral aan met wie je niet wilt samenwerken. Ja, maar…dan loop ik toch klanten mis? Ik hoor het je denken, maar het tegenovergestelde is waar. Als jij voor jezelf duidelijk hebt wie jouw ideale klant is en wie niet, dan komen de juisten klanten op jouw pad. De klanten waar jij speciaal dat product en/of dienst voor hebt ontwikkeld.

Rode vlag klanten zijn klanten die vaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Die je “leegzuigen”, om maar van alles van je te krijgen. Die geen keuzes kunnen maken, die op het laatste moment ineens alles anders willen. Tenzij je dit fijne opdrachten vindt, adviseer ik je om deze projecten niet aan te nemen. Zo’n proces kost je uit eindelijk meer tijd en daardoor extra geld dan wanneer je met iemand gewerkt had waarvan je aanbod perfect op had aangesloten.

Mijn rode vlag klant

Ja, ik heb ook een keer een grote rode vlag klant aangenomen. Ik begon net, en ik wilde alles aanpakken wat ik kon om geld te verdienen, foute instelling! Dat weet ik nu, toen nog niet. Ik was toen nog zakelijk niet sterk genoeg, onderhandelen was voor mij nog een ding en daar maakte deze klant iets te graag “misbruik” van. Begrijp mij niet verkeerd, we konden het heel goed met elkaar vinden. Maar het project verliep niet zoals ik in mijn hoofd had. Uiteindelijk is het de klant gelukt om 2 websites voor de prijs van 1 te krijgen en nog met extra korting ook omdat ze ook pas net begon en het dus niet kon betalen. Ik wist toen al dat ik dit eigenlijk niet moest doen, maar ja..als je net begint, ik begrijp het wel.

Daarom vertel ik dit verhaal aan jou. Maak niet diezelfde fout. Wees vanaf het begin meteen duidelijk in je communicatie naar jouw potentiële klant.

Maar wat als je dit project wel wilt?

Even goede vrienden, als jij denkt dat je dit project aankan, absoluut doen! Ik houd je niet tegen. Wil je zo’n project aanpakken dan raad ik je wel aan om duidelijke voorwaarden te stellen. Zodat je er altijd op kan terugvallen wanneer je merkt dat het project uit te hand gaat lopen. Trek op tijd aan de bel, blijf netjes maar geef wel aan waar je tegenaan loopt. Als je het met je klant bespreekt dan kom je er altijd uit en de klant voelt zich ook nog eens begrepen, win win!

Blus de brand

Er zijn manieren waarop je een soort “brandblusser” kunt spelen. Het blussen van een brand garandeert niet dat het project veel beter wordt, maar het is in ieder geval het proberen waard om het te verbeteren.

Michael Janda geeft hier een heel mooi voorbeeld van. Stel dat je een klant hebt die continu om correcties vraagt tijdens het project. Hierdoor kost een project veel meer tijd dan dat je had ingepland. Een project duurt daarom geen 6 maanden maar een jaar. Dat kun je op 2 manieren proberen te voorkomen:

  1. Zorg dat je, voor dat het project begint, afspraken maakt over hoeveel correctierondes er gedaan mogen worden. Op deze manier weten jij en je klant wat jullie te wachten staat.
  2. Blijf bij je oorspronkelijke prijs, ga geen korting geven. Als ze vragen voor meer correctierondes, dan is het kans groot dat ze nog meer dingen willen tijdens het project. Als een project zoveel langer duurt is het niet de bedoeling dat ze er minder voor gaan betalen. Hou dus voet bij stuk.

Blijf opletten

Het is dus ontzettend belangrijk om duidelijke afspraken te maken en belangrijker nog, zet deze zwart op wit zodat je je klant er op kunt wijzen wanneer hij/zij iets wilt wat niet was afgesproken. Maak ook duidelijke afspraken over wat er gebeurt als er dingen worden gevraagd die op voorhand niet waren besproken. Maak je een extra factuur op, of geef je bepaalde onderdelen als een extraatje. Wat je ook beslist, doe jezelf niet te kort. Naast dat je brood op de plank moet krijgen, wil je ook met heel veel plezier werken aan een project en dit samen met je klant kunnen doen.

Let goed op de signalen die je krijgt wanneer een potentiele klant contact met je opneemt. Let goed op de toon van de vraag en ook of dit aan jou is besteed. Die keuze kun je alleen zelf maken. Heb je vaker “rode vlag” klanten gehad? Schrijf dan eens op welke signalen zij afgaven en vergelijk deze keer op keer met een nieuwe aanvraag.

De vrijheid dat zelfstandig ondernemen met zich meebrengt is onder andere dat je zelf kunt kiezen met wie je werkt. En nogmaals, jouw product/dienst is niet voor iedereen geschikt. Communiceer dat ook. Laat jouw ideale klant voelen dat jouw product of dienst speciaal voor hem/haar is gemaakt. Daarmee trek je de klanten en de projecten aan waar je van houdt. Daar waar jouw passie ligt.

Werk jij al met je ideale klanten? Laat in een comment weten hoe jij er voor zorgt dat je “rode vlag” klanten vermijd.

Meer tips?

Wil je meer tips ontvangen over websites en personal branding? Volg mij dan op Facebook en schrijf je ook in voor mijn nieuwe maandelijkse nieuwsbrief PreCision to Inspire.

[mailerlite_form form_id=9]

 


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288459_online_social_media_linked_in1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media1469288451_instagram_online_social_media