Een lettertype is een uiterst belangrijk onderdeel van je branding. Dit moet in lijn staan met de boodschap/communicatie van je onderneming. Een lettertype kan heel veel doen en dat betekent dat je dus een goede keuze moet maken. Dat is best lastig, maar ik ga je op weg helpen. In deze blog geef ik wat tips om een lettertype te kiezen dat voldoet aan je kernwaarden want een lettertype doet veel met je branding.

Sans-Serif, Serif en Sript lettertypes

In “designland” werken we het meest met drie verschillende “genre” lettertypes; Sans-serif, Serif en Script. Je hebt daarnaast nog heel veel andere soorten. Kijk eens op websites als dafont.com. Je kunt hier duizende lettertypes vinden. Kijk ook eens naar mijn blog mijn top 10 favorieten lettertypen om te zien hoe je lettertypes kunt combineren.

Maar voor je een lettertype kiest, moet je eerst weten wat die drie genres inhoudt om een goede keuze te kunnen maken.

In het Nederlands spreken we niet van serif of sans-serif, maar van schreef of schreefloos. Schreefjes zijn de dunne streepjes aan het uiteinde van de ‘pootjes’ van een letter. Er bestaan lettertypen zonder en met schreefjes. In de onderstaande afbeelding is het verschil tussen serif en sans-serif goed te zien. [Bron: Codebreakers]

Daarnaast hebben we nog de script fonts. Dit zijn de meer sierlijke lettertypes. Ook deze komen in allerlei vormen en maten; handgeschreven, kalligrafie, klassiek.
De afbeelding hieronder laat een script lettertype zien. Let er bij dit soort lettertypes op dat het goed leesbaar is.

Dit  doet een lettertype met je branding

Kies dus een lettertype op basis van je boodschap. Een lettertype kan, net als kleur en gebruik van beeld, een bepaalde uitstraling geven:

  • Als je naar de voorbeelden hierboven kijkt, de Serif Font (met schreef), dan zie je dat het een wat klassieker lettertype is en wordt ook gekoppeld met professioneel. Een schreeflettertype is namelijk al heel erg oud, daarom wordt dit lettertype geassocieerd met klassiek en luxe. Dit zijn lettertypes zoals “Times new Roman”,  “PT Serif”  en “Garamond”. Merken zoals Swarovski, Rolex gebruiken een schreeflettertype. Het straalt pure luxe uit, iets om jezelf mooier te maken en we weten allemaal dat dit een duur merk is dat al heel lang bestaat. Let op, er zijn hier uitzonderingen in. Het merk Aston Martin, gebruikt een subtiel schreefloos lettertype. Het moet dus bij je boodschap passen.
  • Het Sans-Serif lettertype, is moderner, tijdloos en strakker lettertype. Dit lettertype wordt vaak gekoppeld aan modern, rustig en in sommigen gevallen hip. Je kunt hierbij denken aan de merken Nespresso, de Bijenkorf en Hema.
    Lettertypes in deze categorie zijn bijvoorbeeld “Calibri”, “Arial”, “Lato” of “Helvetica”. Het lettertype wat ik gebruik voor mijn algemene content is Lato.
  • Het scriptlettertype is sierlijk en staat meestal voor speels of vrouwelijk. Dit is een lettertype waar je goed over na moet denken en goed moet kijken of het leesbaar blijft. Denk aan merken zoals Lindt (chocolade) en Geisha (kledingmerk). Dit zijn wat lastigere lettertypes omdat ze niet snel website-vriendelijk zijn maar je kunt hier denken aan lettertypes zoals “Autumn Chant”, “Blackjack” of “Pacifico”.

Dit doet een lettertype met je branding Cprecision designblog Cheryl Porcelijn

Een paar puntjes die je in je hoofd moet houden bij het kiezen van een lettertype

  • Leesbaarheid. Is je lettertype leesbaar op elk aparaat? Van een smartphone aflezen is soms lastiger dan vanaf een desktop. Zorg dus dat je een duidelijk lettertype kiest. Kies altijd een sans-serif lettertype voor je algemene tekst. Let er wel op, een serif lettertype, kan voor mensen met dyslectie zeer moeilijk leesbaar zijn. Dat komt doordat de schreven in elkaar lijken te overlopen en letters aan elkaar plakken. Heeft jouw doelgroep hier last van? Kies dan een schreefloos lettertype.
  • Is het lettertype beschikbaar in WordPress en Google? Als dat niet het geval is, dan kan het zijn dat het lettertype niet goed werkt en kiest je website een lettertype wat “websafe” (veilig voor het web) is. Je kunt hier rekening mee houden door te kijken naar Google fonts of fonts die bijvoorbeeld in Canva of Divi al vooraf zijn opgemaakt.
    Mocht je wat meer technische willen gaan, dan kun je een lettertype kopen of downloaden (check hierbij wel even welke rechten het heeft) en deze met een plugin installeren in je website. Installeer dan ook het lettertype op je computer, dan kun je het in al je programma’s gebruiken (voor Canva heb je dan de betaalde versie nodig).

Het kiezen van een lettertype is dus nogal een hele klus. Ik merk dat ik vaak een lettertype kies op gevoel. Ik haal mij de boodschap voor mij en “voel” hierbij of het lettertype past. Het gaat er dus uiteindelijk om dat het uitstraalt wat jij wilt uitstralen en wat je klanten moeten voelen volgens jou.

Terwijl ik deze blog schrijf, ben ik bezig met mijn derde e-book “zo maak je je eigen personal branding”. Deze komt morgen (dinsdag 29 mei online). Hij komt te staan in mijn exclusieve Gratis Resource Library, dus schrijf je vooral in. Dat kan hieronder. Succes met het kiezen van je lettertype!

Wil jij ook een personal branding die geheel bij je past?

Heb je nog geen personal branding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding. Laten we samenwerken aan een prachtig project. Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl of stuur mij een bericht via Facebook.

PS; Ben jij al ingeschreven voor mijn Precision to Inspire? Niet, dan mis je veel interessante tips & tricks. Schrijf je hier in.

[mailerlite_form form_id=9]


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:

1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media

1 REACTIE

  1. Ik ben zelf groot voorstander van schreefloze letters, als accent zijn de script fonts dan erg leuk. Het grote probleem is alleen, hoe maak je de juiste keuze? Er is zo bizar veel! Gelukkig weet jij daar de weg in te vinden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.