Tegenwoordig kan iedereen een website maken. Er zijn genoeg tools, online trainingen om mee uit de voeten te komen.
Maar een website zonder strategie is een “lege huls”. Hoe mooi je website er ook uitziet, als je niet weet wat een website minimaal moet bevatten, kan het zijn dat je bezoeker verward raakt en je website verlaat. Vandaag deel ik met jou de 5 dingen die jouw website minimaal moet bevatten.

De “Grunt Test”

Misschien herken je het wel. Je komt op een website en je hebt eigenlijk geen flauw benul wat die persoon nu precies doet of concreet aanbiedt. Er staan heel veel dingen op site, maar je wordt er eigenlijk niet wijzer uit. Ik zie het eigenlijk nog best vaak. Zeker als ik een website herontwerp aanvraag krijg. Ik bekijk de website eerst en zie dat daar dan heel veel op staat, maar eigenlijk staat er niets.

En misschien klinkt dat heel bot wat ik zeg, maar een website dat niets zegt zal ook nooit klanten trekken.

Wanneer je met je website aan de slag gaat, moet je eerst drie vragen voor jezelf beantwoorden waarmee jij duidelijkheid op je website creëert. Dit noemen we de “Grunt Test”. Deze test heb ik geleerd van Donald Miller (eigenaar en schrijver van Storybrand). Met de Grunt Test kun je testen of de volgende drie vragen beantwoord op je site:

  1. Wat bied je aan?
  2. Hoe maak je iemands leven beter?
  3. Wat moeten ze doen om bij je te kopen?

Deze drie vragen moeten hoe dan ook, en het liefst al op de homepage, beantwoord worden. Daarmee creëer je duidelijkheid. En hoe kom je er achter of het werkt? Testen, testen, testen ;).

De moeder-test

Toen ik nog studeerde, was onze “Grunt Test” de “moeder-test”. Tijdens mijn studie heb ik ontzettend veel getest als het gaat om websites. En vaak met generaties die niet met alle techniek van nu zijn opgegroeid. Zo dus ook mijn moeder. Mijn moeder is a-technisch. En misschien heb jij ook wel zo iemand in je buurt. Wanneer ik een website had ontworpen, ging ik met mijn moeder testen of zij begreep wat ze nou precies moest doen, of ze het snel kon vinden maar ook of het duidelijk was waar de website voor bedoeld was.

Was dat niet het geval, dan was de site nog niet simpel en duidelijk genoeg. Het gaat er dus om dat je men niet hoeft na te laten denken over hoe jouw website werkt of wat jouw website bevat. Ze komen op je site voor bepaalde informatie. Is die informatie niet snel genoeg te vinden, of niet duidelijk weergegeven, dan vertrekt de bezoeker en loop je zomaar een klant mis.

Houd daarom ook altijd gewone woorden aan. Blijf weg van het vakjargon. Hou het zo simpel mogelijk.

Deze 5 dingen moet je website minimaal bevatten

De onderwerpen die in dit stuk aan bod komen, gelden voornamelijk voor de homepage, maar het kan ook heel goed gebruikt worden op een salespage. Gebruik de punten ook zoveel mogelijk in deze volgorde. Je mag af en toe wisselen, maar houd een structuur aan. Let’s dive in:

  1. Header; de header is het bovenste gedeelte van de site, dat net onder het menu zichtbaar is. Deze bevat vaak een grote foto met daarop tekst. Hier is het van belang dat je de vraag “wat bied je aan/wat doe je” beantwoord. Zet hier geen vage dingen neer zoals “Ik zet je in je kracht”. Dat is te vaag en dat betekent dat met op zoek moet gaan naar informatie en daar hebben ze gewoonweg geen goede eerste indruk voor gekregen.
  2. CTA; een Call-to-action. Letterlijk vertaald “een oproep tot actie”. En dat moet het ook echt doen. Geef je bezoeker aan wat ze moeten doen om bijvoorbeeld bij je te kopen, of om zich aan te melden voor je nieuwsbrief of online programma. Gebruik geen “lees meer”.. of “ontdek hier”. Nee, je wilt duidelijk maken wat de volgende stap is. Dus zet er gerust op “koop nu”, “meld je aan”, registreer hier” of “download nu”. Je zet letterlijk iemand aan tot actie en die persoon hoeft niet te gissen wat er precies gedaan moet wordenDeze 5 dingen moet je website minimaal bevatten Cprecision Cheryl Porcelijn
    Voorbeeld van de website van Donald Miller. Hij geeft hier heel duidelijk aan het het gaat om een offline marketing workshop voor je team. Waarmee jij je marketingboodschap gaat verduidelijken, je team op 1 lijn gaat krijgen en daardoor je business gaat laten groeien. Daarna komt er een heel duidelijke Call-to-Action waar hij zegt “registreer nu”.De vragen: wat bied ik aan en hoe moet ik kopen, zijn hier in 1 opslag beantwoord.
  3. Mislukking; In dit stuk geef je aan wat er zou gebeuren als ze niet met jou in zee gaan. Als ze niet bij jou iets zouden kopen. Wat betekent dat voor hen? Wat missen ze dan? Wat doet dat met het bedrijf/persoon?
    Voorbeeld: “Als je website niet optimaal is, dan loop je klanten en omzet mis.” Dat is wel een pijnlijk punt. Dat zet je wel tot nadenken, want ja…je website is een rommeltje en daardoor loop je klanten mis én omzet. Zeg het in de woorden van je klant, wat is het waar zij ‘s nachts wakker van liggen?
  4. Succes; Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel. Nope, jij bent de gids die zij zoeken die de oplossing biedt voor hun pijnpunten. In dit onderdeel van de website plaats je wat er gebeurd als ze wel met jou de samenwerking aan gaan. Hoe maakt dat hun leven beter? Hoe maak jij het leven van je klant beter?
    Voorbeeld: “Ik bouw websites die zijn gericht op resultaat en optimaal werken”. Dat betekent dus dat mijn probleem wordt opgelost, yes!
  5. Plan; In dit deel van de website, kun je aangeven hoe ze dan precies met jou in contact kunnen komen, of hoe zij een product kunnen kopen. Je legt letterlijk uit welke stappen zij moeten nemen. Dat kan de drempel naar een aankoop verlagen omdat ze er een stukje simpelheid wordt gegeven. “oh, is dat alles? Dat is wel makkelijk, dat kan ik wel”. Laat je bezoeker zo min mogelijk nadenken, houd het simpel. Gebruik niet meer dan 3-5 stappen. Meer stappen maakt het proces weer ingewikkelder, wat averechts kan werken. Hou je stappen ook zo kort mogelijk. Als het betekent dat jij complete paragrafen moet gebruiken om je proces uit te leggen, dan mist het zijn essentie. Voorbeeld:Deze 5 dingen moet je website minimaal bevatten Cprecision Cheryl Porcelijn

Online Branding Strategie series

Komt jouw website door de “Grunt Test” heen? Bevat het minimaal deze 5 onderdelen? Wil je het testen? Vanaf 20 april start ik mijn “nieuwe” Branding Strategie serie, maar dit keer online. Vanuit je luie stoel dus te volgen.

De online branding strategie serie bestaat uit vier live online trainingen (inclusief werkboek). 4 maandagochtenden om 10 uur, 1x per week. En als jij je registreert voor deze training, ontvang je een heel speciale bonus; een Website analyse. Tijdens 1 van de online trainingen voorzie ik een aantal ingestuurde websites live van feedback én je ontvangt een adviesrapport met concrete adviespunten om je website te optimaliseren.

Check alles over de Online Branding Strategie series op mijn website: www.cprecision.nl/strategietraining.

Registreer je vandaag en ik zie je graag in tijdens de live training!