Yes! Je ideale klant is op je website terecht gekomen en je website heeft de eerste indruk doorstaan. Na rond gekeken te hebben en je aanbod gezien te hebben, is deze klant nog niet helemaal klaar voor een samenwerking/aankoop. Geen paniek! In deze blog vertel ik je wat je kunt doen en laat ik je de kracht van gratis content op je website zien. Het gaat hier om de know, like, trust en buy fases. Klaar voor? Here we go!

Help! Mijn websitebezoeker koopt niets!

Wat je moet weten is dat het niet aan jou ligt, als persoon. Mensen kopen nagenoeg nooit iets wanneer ze ergens voor de eerste keer zijn. Je kunt het eigenlijk vergelijken alsof je iemand vraagt met je te trouwen terwijl ze je nog helemaal niet kennen. Jullie hebben nooit kennis gemaakt en dan zo’n stap nemen? Nee, dat gaat dus niet gebeuren. Ze verlaten je website, bedenken de opties om vervolgens nooit meer terug te komen.

Elke dag zijn er klanten die op je website komen en die niet klaar zijn om met je te samenwerken of iets van je te kopen. Als deze klanten nooit meer terug komen is dat een enorme gemiste kans voor jou om te laten zien dat je ze echt had kunnen helpen. En daar kun je met gratis content een groot verschil maken.

De kracht van gratis content op je website

Gratis content of “freebie”, “weggever”, “lead-magnet”. Dit is een waardevol stuk content dat je op je website plaatst en aanbiedt in ruil voor een e-mailadres. Je vraagt ze in feite op een date. Met andere woorden; kennismaken (know).

De meest voorkomende freebie is een pdf zoals een e-book of een checklist. Maar ook audiobestanden, mini-curssusen, videotraining, webinars of een challenge via FB. Het is een simpele “niet-te-verliezen” manier om mensen kennis met jou en je expertise te laten maken.

Als je websitebezoeker op je website is geweest en zich in heeft geschreven voor je freebie, dan betekent het dat ze zeker interesse hebben. Je kunt dan via e-mail een relatie opbouwen. Ondernemingen zijn gebouwd op relaties en dat heeft tijd nodig. Ze moeten je gaan volgen, je leuk vinden (like). Via e-mail kun je in contact blijven, een keer een aanbod doen. Langzaamaan bouw je die relatie op waardoor mensen je gaan vertrouwen en inzien hoe goed jij bent in dat wat jij doet (trust). Dit zal uiteindelijk leiden tot een aankoop van product of dienst, wanneer zij je genoeg vertrouwen en er echt klaar voor zijn (trust).

Maar hoe creëer je zoiets?

Hoe maak je een freebie?

Om die waardevolle freebie te maken, is het belangrijk dat je heel goed weet wie je ideale klant is. Je moet in zijn/haar schoenen gaan staan. Bedenk waar ze op vast lopen, wat zijn hun angsten maar ook hun dromen en verlangens. Maar kijk ook goed of het in lijn ligt met wat jij aanbiedt als dienst of product. Zodat ze een soort “glimpse” kunnen krijgen van wat je kan betekenen voor hem of haar.

1. Bepaal wie er koopt en wat er gekocht wordt

Maak het jezelf gemakkelijk om 1 freebie per ideale klant te creëren. Als je meerdere ideale klanten hebt, blijf het dan op dezelfde manier herhalen. 1 ideale klant per freebie.

Bijvoorbeeld, je bent fotograaf en je freebie ligt daarom in lijn met dat je een gezinsfotograaf bent. Je wilt dus uiteindelijk fotoshoots aan gezinnen verkopen. Jouw ideale klant is een Mara, 35 jaar, getrouwd en moeder van 2 kinderen en verdient €60.000 per jaar. 

2. Waar loopt jouw ideale klant tegenaan?

Wat zijn hun problemen, verlangens en angsten dat in lijn staat met wat jij kan doen voor hen, met jouw product of dienst? Bedenk zoveel mogelijk dingen, niets is gek. Maak er een mindmap van zodat je al je ideeën in een oogopslag kunt zien.

Bijvoorbeeld: Mara (moeder) is bang dat ze van die standaard foto’s krijgt waar haar gezin heel stijfjes op staat. Dat echt moeten poseren en dus niet hét gezin kan laten zien. Maar ook dat een fotograaf veel te duur is in vergelijking met de kwaliteit van de foto’s.

3. Maak het actie-gericht

Is er iets wat je je ideale klant kunt aanbieden dat ze kan helpen te laten zien welke opties er zijn voor deze angsten? Of iets waardoor ze het beter kunnen begrijpen, waardoor hun angsten wordt verminderd of zelfs wordt weggenomen. Zet alle ideeën op papier en kies daar de beste uit.

Om zoveel mogelijk waarde aan je freebie te geven is het belangrijk dat het actie-gericht is. Denk aan opdrachten, checklisten waar men iets in kan afvinken zodra de taak gedaan is, video’s die aangeven hoe mensen zelf iets kunnen oplossen. Maak het niet te moeilijk, het moet snel uitvoerbaar zijn en makkelijk te lezen. Als iets niet direct een actie nodig heeft, haken mensen vaak af.

Bijvoorbeeld: Je kunt als fotograaf iets maken dat je ideale klant helpt om kleding op elkaar af te stemmen ” 10 do’s en dont’s voor kleding tijdens een fotoshoot”. Of “10 vragen die je kunt stellen aan een fotograaf voor je hem/haar inhuurt”. Je kunt zelfs verder gaan met een gids voor poses “5 tips voor ontspannen foto’s”. 

4. Zet je freebie in elkaar en creëer een formulier

Ok tof, het is je gelukt een idee te bedenken voor je freebie. Nu is het zaak dat je hem in elkaar zet en een inschrijfformulier op je website plaatst. Wanneer je er zelf niet uitkomt kun je hier je webdesigner of va voor vragen om je te helpen. Maar dit is gemakkelijk zelf te doen.

5. Uploaden en verzenden

Als alles klaar staat, plaats je je freebie ergens waar hij gemakkelijk te downloaden is wanneer iemand zich heeft ingeschreven. Je kunt hem laten downloaden vanaf een dropbox of Google Drive. Maar je kunt hem ook uploaden in je media bibliotheek van WordPress en de link in de e-mail zetten die je potentiële klant ontvangt na inschrijving.

Creëer een automatie in je mailserver zodat je niet handmatig je e-mails hoeft te versturen. Ook hier kan je webdesigner of va eventueel bij helpen als het niet lukt.

Klaar. Laat de e-maillijst maar groeien!

Dat is de kracht van gratis content

Freebies zijn een geweldige manier om je potentiële klanten kennis met je te laten maken. Eenmaal in de e-maillijst is het belangrijk dat je een relatie gaat opbouwen zodat ze je gaan vertrouwen en uiteindelijk klant bij jou worden.

Ik heb ook een aantal freebies staan op mijn website en het werkt! Je kunt niet iemand meteen vragen om met je te trouwen als er nog niet eens een date is geweest. Dat kost tijd. En niet iedereen is een match. Het vergt geduld en werk maar het loont, als je maar wilt.

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan deze tips. Wat is jouw grootste uitdaging als het gaat om het creëeren van een freebie? Deel het in de comments.

Meer tips?

Wil je meer tips ontvangen over websites en personal branding? Volg mij dan op Facebook en schrijf je ook in voor mijn nieuwe maandelijkse nieuwsbrief PreCision to Inspire.

[mailerlite_form form_id=8]

 


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.