Je logo is het onderdeel van je  visuele communicatie waaraan mensen je in een oogwenk kunnen gaan herkennen. Een logo moet sterk zijn, uniek en vertrouwd. Een goed ontworpen logo helpt je om op te vallen tussen al die andere logo’s en zal professionaliteit en zelfvertrouwen weergeven.

Een logo moet tijdloos en duurzaam zijn. Gebruik geen trends of dingen die je snel zat bent. Het kost namelijk nog al wat, tijd en/of geld om een logo opnieuw te laten maken. Je kunt je visuele communicatie over de jaren heen natuurlijk beetje bij beetje aanpassen omdat jij en je bedrijf ook groeien. Maar een logo moet er echt zijn voor de flinke lange termijn.

Van alle elementen binnen een branding die je zelf kunt maken, is het aan te raden om een het maken van een logo uit te besteden als je niet de juiste programma’s en skills bezit. Plus, een logo voor jezelf creëren is een zeer lastige opgave, trust me. I’ve been there. 1 glimp op Pinterest en je ziet van alles leuks. Maar iets leuks, betekent nog niet dat het ook matcht met jouw bedrijf en je merk- en kernwaarden.

Dat bespreken we een andere keer. Want laten we eens kijken naar de verschillende soorten logo’s. En ik kan je vertellen dat zijn er veel.

Om het gemakkelijk te maken, verdelen we vandaag de logo’s in 2 hoofdcategorieën; Woordmerk en beeldmerk.

Er zijn namelijk verschillende manieren waarop je een logo kunt maken en de keuze hangt geheel van jouw merk- en kernwaarden af. Bij sommigen bedrijven past een visueel beeld beter dan anderen.

Ok en wat is dan het verschil en wanneer kies ik wat? Let’s dive in.

Woordmerk; het woord zegt het al. Dit is een logo dat alleen uit de geschreven bedrijfsnaam bestaat. Woordmerken hebben vaak speciale, en goed doordachte lettertypes voor zo’n logo. Soms gaat het zo ver, dat er patent op aangevraagd wordt en het dus een beschermd lettertype is. Sommigen bedrijven laten het speciaal voor hen ontwerpen, denk aan Coca-Cola, Disney en zelfs Google heeft zijn eigen lettertype. Woordmerken kunnen sterk zijn, simpel en vertrouwd.

Maar, aan ieder voordeel zit zijn nadeel. Het duurt langer voor men het logo gaat herkennen. Dat komt omdat we geen beeld, maar een heel woord moeten onthouden. Bij een woordmerk is het belangrijk dat je hem zo consitent gaat inzetten, dat men het bijna zat word. Denk aan Hema, Ikea etc. Dit zijn woordmerken die we nu op een grote afstand herkennen. Hier gaat dus meer tijd in zitten.

Waarom zou je voor een woordmerk kunnen kiezen? Stel dat jij een bedrijf hebt waar een icoon of iets dergelijks niet bij past, omdat het niet matcht met je merkwaarden, je bedrijf is te straks, flink zelfverzekerd of je bent gewoon écht niet goed in het creëren van een icoon oid en je wilt het logo wel zelf maken. Dan raad ik je aan een woordmerk te gebruiken en je volledig te storten op het lettertype.

Beeldmerk; kun je tekenen wat jij doet, wat jouw bedrijf biedt of waar je voor staat? Tekenen, digitaliseren? Dan is een beeldmerk zeker een optie. Merken die het goed doen zijn bijvoorbeeld Apple, Pepsi, McDonalds, audio, starbucks. Dit zijn prachtige voorbeelden van merken die hun beeldmerk goed gebruiken. Een beeldmerk moet simpel zijn, kan je brand interessanter maken en meer betekenis geven.

Het nadeel van een beeldmerk is dat je goed over na moet denken wat je dan precies wilt uitbeelden en hoe je dat zo simpel mogelijk gaat maken. Less is more en een absolute regel voor logo’s is, no matter what, hou het zo simple mogelijk. Geen gedetailleerde kleine lijntjes. Het logo moet op elk formaat leesbaar en zichtbaar zijn. Als het logo te moeilijk is, dan kan het 1 vervelend worden met drukwerk en 2. Mensen vergeten het logo heel snel. Te moeilijk!

Waarom een beeldmerk? Eigenlijk wat ik al een beetje zei; het kan je brand simpeler maken, meer betekenis geven. Het voordeel is dat een beeldmerk vaak wat sneller herkent wordt. We onthouden nu eenmaal beter plaatjes als woorden.

Maar er is nog een optie. Een combinatie van het beeldmerk met het woordmerk. En dat maakt eigenlijk een soort “perfect” logo, even tussen aanhalingstekens.

Een goed, sterk logo bestaat dus uit: een beeldmerk. Dit kan een icoontje zijn dat aangeeft wat je doet, waar je voor staat of wat je wilt vertellen. Het woordmerk; het logolettertype én een slogan/pay-off waarbij met 2/3 woorden zegt wat je doet.

Het voordeel hiervan is 1; je kunt zowel je beeldmerk als je woordmerk sneller laten zien waardoor men het heel snel gaat herkennen. 2. Met een pay-off erbij kun je een iets abstracter icoon kiezen, wat soms heel erg in je voordeel kan werken omdat je minder restricties hebt. Nog steeds geld, less is more, geen details. En 3. Je kunt op gegeven moment je icoon loskoppelen van de rest van je logo.

Een mooi voorbeeld hiervan is Nike. Ik heb een tijd voor Nike gewerkt en toen zij net begonnen hadden zij de swoosh met het Nike lettertype en daaronder vaak een pay off zoals; just do it oid. Tegenwoordig is Nike zo groot en is het logo zo goed geembedded in ons systeem, dat ze ALLE onderdelen nu los kunnen gebruiken. Het beeldmerk, de swoosh is zo vaak gebruikt, op alles wat ze doen, dat we het nu alleen maar hoeven te zien en we weten al dat het nike is. En dat geld ook voor Apple, voor Instagram, voor Starbucks etc.

En ik als Web & branding designer heb al tientallen ondernemers geholpen om een logo (en nog meer natuurlijk) te ontwerpen voor de onderneming. En ik adviseer eigenlijk altijd om een combinatie te maken van beeldmerk met woordmerk en een payoff. En deze zo veel mogelijk in te zetten, langzaam het beeldmerk los te koppelen en steeds sneller mensen laten wennen aan dat beeldmerk. Het geeft gewoon vaak een laagje extra aan je hele brand identity.

Wat voor soort logo heb jij? Of als je nog geen logo hebt, wat zou jij dan willen? Let me know! Stuur mij gerust een mailtje via cheryl@cprecision.nl of stuur een dm via mijn Instagram @cherylporcelijn

Bij deze sluit ik deze podcast af, ik hoop dat dit je op weg heeft geholpen of heeft geïnspireerd. Volgende week ben ik er weer met een nieuwe afleveringen en dan heb ik iets leuks voor je klaarstaan.

Tot volgende week!