Alles over de Branding Strategietraining check www.cprecision.nl/strategietraining

Shownotes

Hey hey hey, welkom bij aflevering 2 van de Web & Branding podcast. In deze aflevering ga ik je vertellen waarom investeren in branding zo vreselijk belangrijk is.

Een sterke Branding zorgt er namelijk voor dat je op kunt vallen tussen de concurrentie. Lukt dat niet, dan red je het ook vaak niet. Je ziet dan veel bedrijven of ondernemers concurreren op prijzen óf ze gooien er een enorm budget tegen een marketingstrategie aan zonder daar uberhaupt nagedacht te hebben over de merkboodschap die ze willen vertellen.

Je kunt het bijna vergelijken met het smijten van spagetthi tegen de muur, in de hoop dat er wat blijft plakken. Dat is zeer risicovol ondernemen en daardoor gaan veel ondernemers niet door.

De beste merken “schreeuwen” niet. Ze zorgen voor een beleven, een user experience noemen we dat ook wel. Maar ook zijn ze op zoek naar verbinding en in deze tijd, anno 2020, is dat een van de meest belangrijke onderdelen van een merk.

Ondernemen is topsport maar is geen sprint. Het is een marathon en daarvoor moet je je bedrijf en dus je strategie daarop inzetten. Dit is waarom investeren in een goede branding strategie zo vreselijk belangrijk is. Laten we eens kijken naar een paar voorbeelden.

Met een sterke branding kun je je prijzen van je diensten/producten verhogen.

Het gaat om het laten zien dat je betrouwbaar bent, dat je kwaliteit en vooral waarde levert. En voor die waarde betalen we graag.

Denk maar eens aan een fles water. Voor het merk SPA betalen we meer dan voor een eigen merk. Maar we leggen het er graag voor neer, omdat onze beleving het met merk SPA anders is, dan dat van een huismerk. En het gaat er niet om dat je denkt ja maar ik koop altijd eigen merk. Nee, het gaat hier de waarde van een merk. SPA kán dus een hogere prijs vragen omdat zij een bepaalde boodschap uitdragen, namelijk dat het water van pure bronnen komt en goed voor het milieu is etc. Zij staan voor die kwaliteit en waarde. Een eigenmerk concurreert dus op prijs maar je kunt er bijna van uit gaan dat hun water misschien niet zo puur is.

Wat SPA dus doet, is zij dragen hun merkboodschap zo goed over, dat de waarde door het publiek verhoogd wordt. En dus betalen we er meer voor.

Dat is net als coca-cola en Apple. Je hebt vast wel wat meer betaald voor die telefoon dan je lief is, maar je vind het het waard. Je weet waar apple voor staat, de beleving met het merk is zeer positief.

Branding geeft je een strategische richting en focus.

Bij het woord strategie gaan veel ondernemers in de remmen. Het is geen sexy onderwerp maar eigenlijk is het wel sexy. Het is namelijk essentieel voor je plan en aanpak als het gaat om het behalen van doelen en hoe je daar gaat komen.

Zakelijke beslissingen worden niet zomaar gemaakt. Zij zijn (of zouden moeten zijn) afgestemd op een grotere overkoepelende strategie.

Jouw merkstrategie moet naast je bedrijfsstrategie staan om strategische vragen te beantwoorden zoals:

  • Wie zijn onze/mijn beste klanten?
  • Waar moet ik mijn marketingbudget in investeren?
  • Wat moet er op mijn website staan?
  • Moet ik iemand inhuren? En zo ja, wie? (Hij/zij moet dezelfde merkstrategie hanteren)
  • Welke kansen moet ik meer gaan pakken?

Deze vragen zijn gemakkelijker te beantwoorden als je heel duidelijk weet wat het doel is, wat je visie is, wie je ideale klant is, wat je aanbiedt en met welke waarde en methode je je onderneming leidt. Zorg dat je fundering goed hebt waardoor beslissingen nemen makkelijker wordt.

Sterke merken hebben sterke communities.

Ooit zei iemand tegen mij, als je niet binnen een community past, bouw dan je eigen community. Dat vond ik zo’n goeie. Dat ik daar meer over wil vertellen, want het is écht zo dat je als merk je eigen community kunt opbouwen. Het gaat hier om mensen/klanten “verzamelen” die iets van je vinden. Wat zegt iemand over jouw ondernemen? En zijn ze fan?

Denk eens aan Iphone of Samsung. 2 compleet verschillende merken met 2 compleet verschillende communities. En voor jou hoeft het natuurlijk niet zo groot te zijn. Want dit zijn bedrijven die al jaren meegaan en die hun branding strategie zo goed op orde hebben, dat zij blijven groeien.

Maar we kunnen er wel van leren. Zij hebben hun eigen community gecreëerd. Iemand die altijd samsung gebruikt, zal niet snel overstappen naar iphone bijvoorbeeld omdat ze daar misschien niet die positieve ervaring mee hebben die ze met samsung wel hebben.

Ze zijn zo fan van een merk, dat er ook bijna een soort clash ontstaat. Apple vs. Samsung. Door dus een sterke branding op te zetten creëer je als het waren je eigen gratis marketing team. Zij willen graag dat jij ook dat merk gaat gebruiken omdat hun ervaring, de waarde en de kwaliteit van het merk gewoon zo goed is, dat iedereen dat zou moeten ervaren.

En hoe zou jij dat doen? Hoe zou zoiets voor jou eruit zien? Wat voor soort communitie zou jij willen?

Met een sterk merk kun je ondernemen

Als je een merk bouwt, word je om veel meer bekend dan alleen je producten of diensten. Je wordt bekend om je doel, je visie, je mensen en je proces. Deze aspecten van je bedrijf kunnen op elk product of dienst toegepast worden, nu of in de toekomst.

Heb je er alle vertrouwen in dat jou produchten of diensten over 5 of 10 jaar nog steeds precies hetzelfde zullen zijn? Wees je er van bewust dat er veel kan veranderen. Je moet dus als ondernemer flexibel en adaptief zijn om te kunnen inspelen op de veranderingen in jouw branche.

Kijk eens naar merken die hun aanbod hebben “verdraaid” door hun merk als een soort hefboom te gebruiken. Apple is bijvoorbeeld groter geworden door na het lanceren van de eerste macs, er steeds meer bij te doen zoals telefoons, tablets, iPods etc. Allemaal dankzij hun sterke merk en hun trouwe klanten.

Als jouw klanten een “relatie” met jou merk krijgen en niet alleen met je producten en/of diensten, dan zullen zij veel makkelijker jouw bedrijf supporten. Zelfs als aanpak veranderd of je aanbod uitbreidt. Dat komt omdat ze geloven in hoe en waarom je het doet, niet alleen in wat je doet.

Investeer daarom je branding.

Het kan je helpen je focus te krijgen en helpt je te vertellen dat wat je doet, en vooral wat je niet doet. Het helpt je écht om je bedrijf neer te zetten met een bepaalde intentie een bepaalde uitstraling.

Neem de tijd om te begrijpen hoe klanten jou zien en bekijk dan hoe je zou willen dat zij jou zien. Als je weet waar je bent en waar je heen moet, dan is een pad bepalen naar je doelen veel makkelijker.

En denk je nou, omg hoe dan? Of als je denkt, ja hier moet ik iets mee, want ik wil graag boven de concurrentie uitsteken. Ik organiseer 30 januari dé Branding Strategie training zodat we dit soort dingen in een plan gaan gieten.

Samen zoomen we in op je bedrijf en gaan we aan de slag met een strategisch branding plan. Alle informatie vind je op mijn website www.cprecision.nl/strategietraining