Voor dat er internet en veel “concurrentie” was, was een branding niet zo belangrijk. Maar vandaag de dag hebben we zo vreselijk veel keuzes in allerlei producten en diensten, dat een branding super belangrijk is. We worden als consument overspoeld met informatie en berichten en moeten we dus van goede huizen komen om er bovenuit te steken. Uniek, authentiek en speciaal voor jou.

4 goede redenen waarom investeren in je branding belangrijk is

De beste merken “schreeuwen” niet, zij zorgen voor een beleving, een manier om mensen te binden op de juiste manier en de juiste tijd. Zij doen er alles aan om hun verhaal, hun why, hetgeen waar zij in geloven en wie zij zijn, te communiceren naar de buitenwereld en daar aan te blijven vasthouden.

Het enge van ondernemen is, dat niet iedereen het redt als bedrijf of ondernemer. En dat ligt niet aan hun aanbod maar aan het feit dat ze er niet uitspringen en trouwe klanten kunnen trekken. Ze concurreren met prijzen,  ze hebben niet het klantenbestand om van richting te veranderen wanneer de markt verandert, of ze verspillen geld aan marketing zonder een duidelijke en overtuigende merkboodschap.

Ondernemen is top sport en de kans is groot dat je niet denkt aan je brandinstrategie maar het is waarschijnlijk een van de meest waardevolle investeringen die je kunt doen voor je bedrijf.

Dit zijn 4 goede redenen waarom investeren in je branding zo belangrijk is.

1. Sterke merken leiden hogere prijzen

De grootste reden voor ondernemingen om in branding te investeren, is dat het hen in staat brengt hun winst te vergroten door hogere prijzen te vragen. Het proces van je branding helpt je de unieke waarde van je bedrijf nog beter te begrijpen zodat jij een verschil kan maken voor anderen. Het uiteindelijke doel is om de perceptie van je potenïele klanten, met betrekking tot de kwaliteit, waarde en betrouwbaarheid van jouw merk, positief te beïnvloeden.

Merkperceptie is een enorme prijsverhoger. Je weet dat dit waar is als je ooit meer hebt uitgegeven voor een nieuwe iPhone, Sony stereo of zelfs een cola in plaats van goedkopere variant of een minder bekend product. We betalen sneller meer voor een merk vanwege de waargenomen hogere waarde en verlagen voor onszelf daardoor het risico.

Als je denkt dat je “gewoon” een product of dienst verkoopt, kijk dan even naar de flessenwaterindustrie á $100 miljard. Ze hebben iets dat ongelooflijk overvloedig is in een fles gestopt en vragen er de prijs van leidingwater ervoor. Ik zou zeer verrast zijn als je nog nooit flessenwater hebt gekocht. Vertel me dit eens, heb je ooit Evian of Spa gekocht in plaats van het 80c-generieke supermarktmerk? Als je dat hebt, ben je niet de enige, maar het was geen rationele beslissing. Maar dat is de kracht van een merk.

Wat ik zo leuk vind aan branding, is dat of je nou een eenpitter of een groot bedrijf bent, het de mogelijkheid heeft om de winst te vergroten. Voor het definiëren van je merk zijn groei, massamarketing of enorme budgetten niet per se nodig. Als het gaat om branding, maakt maat niet uit.

Als je de percepties van klanten over jouw merkwaarde positief kunt beïnvloeden, kun je deze waarde in rekening brengen.

2. Sterke merken zorgen voor een strategische richting

Bij het woord strategie gaan veel mensen al in de remmen. Het is niet een “sexy” onderwerp maar het is essentieel voor je plan van aanpak als het gaat om het behalen van doelen en hoe je daar gaat komen.

Zakelijke beslissingen worden niet zomaar gemaakt. Zij zijn (of zouden moeten zijn) afgestemd op een grotere overkoepelende strategie.

Jouw merkstrategie moet naast je bedrijfsstrategie staan om strategische vragen te beantwoorden zoals:

  • Wie zijn onze/mijn beste klanten?
  • Waar moet ik mijn marketingbudget in investeren?
  • Wat moet er op mijn website staan?
  • Moet ik iemand inhuren? En zo ja, wie? (Hij/zij moet dezelfde merkstrategie hanteren)
  • Welke kansen moet ik meer gaan pakken?

Deze vragen zijn gemakkelijker te beantwoorden als je heel duidelijk weet wat het doel is, wat je visie is, wie je ideale klant is, wat je aanbiedt en met welke waarde en methode je je onderneming leidt. Zorg dat je fundering goed hebt waardoor beslissingen nemen makkelijker wordt.

3. Sterke merken hebben sterke communities

Heb je bepaalde “merkafspraken”?  Wat zeggen zij over jou en je onderneming? En kun je je een beeld vormen van de de mensen die:

  • Een Volvo v.s. een Porsche hebben?
  • Veronica v.s. SBS 6 kijken?
  • Een iPhone v.s. een Samsung hebben?
  • Luisteren naar Beyonce v.s. Martin Garix?
  • Een Harley Davidson v.s. Honda rijden?
  • Een bank van Trendhopper v.s. Ikea hebben?
  • Een Chanel handtas v.s. tas van de Action hebben?

Merken kunnen een statussymbool zijn van gelijkgestemde mensen en gemeenschappen.

Misschien denk je, ja maar dat ben ik niet! Ik ben niet loyaal aan een specifiek merk. Maar als je eens goed kijkt naar de auto waar je in rijdt of eens goed op let naar welke tv zender je kijkt, je gadgets en de kleding die je bezit, kun je zien dat ze iets over jou zeggen en de communities waar je “bij hoort”. Of het nu gaat om een Action, Hema, Harry Poter, Apple of Samsung.

4. Met een sterk merk kun je ondernemen

Heb je er alle vertrouwen in dat jou produchten of diensten over 5 of 10 jaar nog steeds precies hetzelfde zullen zijn? Wees je er van bewust dat er veel kan veranderen. Je moet dus als ondernemer flexibel en adaptief zijn om te kunnen inspelen op de veranderingen in jouw branche.

Als je een merk bouwt, word je om veel meer bekend dan alleen je producten of diensten. Je wordt bekend om je doel, je visie, je mensen en je proces. Deze aspecten van je bedrijf kunnen op elk product of dienst toegepast worden, nu of in de toekomst.

Kijk eens naar merken die hun aanbod hebben “verdraaid” door hun merk als een soort hefboom te gebruiken. Denk aan Oprah, via haar sterke merk kon zij buiten haar succesvolle tv-programma een succesvol tijdschrift lanceren “O: The Oprah Magazine”. Apple is bijvoorbeeld groter geworden door na het lanceren van de eerste macs, er steeds meer bij te doen zoals telefoons, tablets, iPods etc. Allemaal dankzij hun sterke merk en hun trouwe klanten.

Als jouw klanten een “relatie” met jou merk krijgen en niet alleen met je producten en/of diensten, dan zullen zij veel makkelijker jouw bedrijf supporten. Zelfs als aanpak veranderd of je aanbod uitbreidt. Dat komt omdat ze geloven in hoe en waarom je het doet, niet alleen in wat je doet.

Investeer in je branding

Investeer daarom je branding. Het kan je helpen je “why” helder te krijgen en hetgeen wat je doet, en vooral wat je niet doet, te verscherpen.

Het is moeilijk om er boven uit te steken, een beleving te bieden aan je klanten en beslissen waarin je je marketingbudget gaat investeren. Maar neem de tijd om te begrijpen hoe klanten jou zien en bekijk dan hoe je zou willen dat zij jou zien. Als je weet waar je bent en waar je heen moet, dan is een pad bepalen naar je doelen veel makkelijker.

Als je dit artikel nuttig vond, waarom zou je het dan niet delen? En vergeet niet om me uw gedachten en opmerkingen hieronder te laten weten.

Wil jij ook een personal branding die geheel bij je past?

Heb je nog geen personal branding, of wel een branding maar deze past totaal niet (meer) bij je? Neem dan contact met mij op en we bespreken samen de mogelijkheden. Ik vraag je alles over prachtige bedrijf en over jou en zorg dat dit samen komt in een prachtige personal branding.

Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.


Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
1469288458_www_logo_social_media1469288455_email_mail_envelope_send_message1469288446_facebook_online_social_media1469288460_pinterest_online_social_media1469288451_instagram_online_social_media1469288459_online_social_media_linked_in 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.