Aflevering 6: Waarom een logo op zichzelf niets zegt

Written by Cheryl Porcelijn

13 februari 2020

Ik krijg of zie heel vaak de vraag: kun jij/iemand voor mij een logo maken? En heel eerlijk, met alle respect, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Want een logo op zichzelf heeft geen betekenis, er zit veel meer achter dan dat. Wat dat is, vertel ik je deze podcastaflevering.

Heey, welkom bij een nieuwe aflevering van de Web & Branding Podcast, nr 6. En vandaag ga ik hebben over misschien wel de meest gestelde vraag die ik krijg en die ik tegenkom in verschillende Facebookgroepen: “Kan iemand/kan jij een logo voor mij maken”?

Laat ik beginnen, ja tuurlijk kan ik dat. Daar heb ik voor geleerd, gestudeerd, jarenlang geoefend en heb daar speciale programma’s voor waar ik ze in kan ontwerpen en opmaken zodat je altijd de juiste afmetingen heb. Maaaarrr….en dit is een super grote maar… Een logo op zichzelf, is niets.

Voor de gene die mijn eerste aflevering heeft beluisterd, en als je dat nog niet hebt gedaan dan raad ik je dat van harte aan, heb ik verteld wat branding precies is. En een logo is echt een minuscule onderdeel van het stukje visuele identiteit of ook wel brand identity. Dit is het tipje van de ijsberg van branding. Het logo is echt een super klein puzzelstukje in de grote puzzel als het gaat om je visuele communicatie.

Je logo is NIET je branding, there I said it.

Want een logo maken op zich is nog niet eens hogere wiskunde. Ja, je moet er wel feeling voor hebben om te kijken of het er netjes uitziet, of het klopt etc. Maar je hoeft daar eens per se voor gestudeerd te hebben eigenlijk.

Maar een logo heeft geen functie zonder te weten wát je er nu precies mee wilt bereiken. Wat je er mee wilt zeggen. Er ligt een complete strategie achter een logo. Achter een gehele brand identity.

Je moet namelijk weten, voor wie ben je er? Wat wil je uitstralen, wat je is merkboodschap, wat is je belofte. Hoe laat je dat zien, welke emoties wil je oproepen, welke kernwaarden passen daarbij. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Een logo is niet sterk, als je niet weet wat je met dat logo wilt. Dat geld eigenlijk voor alles in je bedrijf. Maar wat ik veel tegenkom is dat mensen maar gewoon aan de slag gaan. En dat het eerste wat in ze opkomt als ze een bedrijf starten; ik moet een logo. Nee, je hebt een strategie nodig en vanuit daar ga je kijken wát heb je dan nodig, en hoe ga je dat matchen met je strategie. Hoe laat je dat er uit zien.

Heb je wel eens nagedacht over hoe je bedrijf herkent kan worden als je geen logo zou hebben? Dat is best wel eens interessant. Want je kunt bijvoorbeeld ook alleen al herkent worden door kleur of een bepaald lettertype. Zolang je maar consistent bent en zichtbaar bent. Een logo helpt je herkenbaarheid te versnellen, maar niet als je er eentje voor jan-met-de-korte-achternaam hebt.

Daarnaast, moet een brand identity ook nog eens jaaaaaren meegaan. Kijk naar Nike, coco-cola en Apple. Ze hebben door de jaren heen minuscule aanpassingen gedaan om mee te gaan met de tijd. Maar het logo is en blijft hetzelfde. En dat komt, omdat daar een verhaal achter zit. Een intentie. Deze logo’s zijn zo goed doordacht, ze hebben daar hun eigen strategie op losgelaten.

Ik heb opgezocht waar het logo van Nike voor staat en kwam op het volgende:

Nike. In de Griekse mythologie is Nike de Winged Goddess of Victory. Het logo is afgeleid van de ‘vleugel’ van godin, ‘swoosh’, die het geluid van snelheid, beweging, kracht en motivatie symboliseert

Hoor je de waarden die er aan liggen? Ga je diep op onderzoek binnen Nike, dan zul je zien dat die waarden daar al in het begin waren vastgelegd. Dat ze intentie hadden om met die waarden aan de slag te gaan. En uiteindelijk, is daar het logo op gebaseerd. Niet eerst het logo en dan de strategie.

Moraal van het verhaal, geef geen geld uit aan zomaar een logo. De kans dat het logo uiteindelijk niet matcht en je het dus opnieuw moet laten doen, kost je ongelofelijk veel geld en tijd. Daarnaast heb je bij verandering van identiteit een budget nodig voor een campagne om je volgers en klanten te laten weten dat je een verandering door maakt. Anders zijn ze je ineens kwijt en raak je klanten en potentiële klanten kwijt.

Neem je bedrijf, je branding en je marketing zo serieus mogelijk en besteed daar tijd aan. Investeer alleen als je er echt voor wilt gaan en je weet hoe belangrijk het is voor je bedrijf. Want een investering verdien je weer terug. Kosten ben je kwijt.  En heb je natuurlijk wel al helemaal je strategie opgesteld en wil je dan een logo laten maken, go for it! Dan ben je er helemaal klaar voor.

En denk je nu, zo’n strategie, hoe doe ik dat en ja dat heb ik wel echt nodig. Kom dan 28 februari 2020 naar mijn Branding Strategieworkshop. Daar gaan we samen kijken, in groepsverband én 1-op-1 naar de strategie achter jouw visuele identiteit.

Lees hier alles over op mijn website www.cprecision.nl

Met dat gezegd te hebben ga ik deze podcast afsluiten en hoop ik natuurlijk dat je hier wat aan gehad heb. Luister je via Spotify of Itunes? Maak dan een screenshot en tag mij in je Instagram stories, dat zou ik te gek vinden! Hoe meer mensen luisteren, hoe toffer natuurlijk.

Volgende week ben ik er weer met een nieuwe aflevering dus ik zeg, tot dan!

You May Also Like…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *