Aflevering 5: Hoe helpt een seizoen mij een kleurenpalet te bepalen?

Zonder dat we er bij stilstaan, beoordelen we een boek eerst op het uiterlijk, of je nu wilt of niet. Het is een onbewust proces. Het is een eerste indruk dat je van iets krijgt. Een kleur, of een bepaald lettertype, kan jou net triggeren om het boek (of iets anders) doen besluiten het wel of niet op te pakken en het beter te bekijken. Dit roept bepaalde een emotie bij je op, want dat is wat kleur en lettertypes kunnen doen.

In deze podcast ga ik je van alles vertellen over kleur, lettertypes, seizoenen en emoties.

Ok, laten we weer lekker aan de slag gaan met deze nieuwe aflevering. Vandaag ga ik het hebben over kleur, lettertypes, seizoenen en emoties.

Want kleur en lettertypes zijn een big deal in “designerland”. Het is een zeer belangrijk onderdeel van jouw visuele identiteit. Waarom? Omdat kleur en lettertypes op zichzelf al een emotie kunnen oproepen, laat staan als je dat combineert *blows my mind*.

Als je mijn eerste en 2e podcast hebt beluisterd, dan weet je nu denk ik wel hoe belangrijk een goede visuele identiteit is. Kleur en lettertypes zijn het belangrijkste onderdeel van die identiteit.

Want wist je, dat je alleen al met het consistent inzetten van een kleur, 80% vaker herkend kan worden? En ja, ik zeg consistent, want met consistentie creëer je herkenning.

Maar kleuren en lettertypes kies je niet zomaar. Je kiest ze niet omdat het toevallig je favoriete kleur is. Nope! Je kiest ze op basis van je merkwaarden, op dat wat jij wilt uitstralen naar de buitenwereld, op de basis van de emotionele connectie die je je potentiele klanten wilt laten hebben als ze in aanraking komen met je bedrijf.

Want ook zonder logo, moet jouw bedrijf nog steeds herkent worden. Heb je daar wel eens over nagedacht?

Iedere kleur heeft zijn eigen psychologie, roept zijn eigen emotie op. Ook lettertypes geven een bepaalde emotie/gevoel. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je écht iets kiest dat bij je uitstraling past.

Ik neem daar altijd een voorbeeld in van een kinderdagverblijf. Veelal zijn de merkwaarden (dus hetgeen wat ze naar buiten willen uitstralen) leerzaam, vertrouwd en veilig. Misschien zelfs speels.

Misschien krijg je er nu al een beetje beeld bij. Het zijn dus frisse kleuren, groen, geel, paar of misschien een zachte blauw. Dit zijn kleuren die goed bij deze merkwaarden passen. En ja, je moet daar echt onderzoek naar doen. Ik doe dit bijna op dagelijkse basis, daarom ken ik de meeste kleuren uit mijn hoofd.

Maar je hoeft geen expert te zijn om te weten dat als je een kinderdagverblijf ziet en je ziet daar donkere kleuren, rood, of zelfs bruin, dat je gevoel zegt “er klopt iets niet”. Het matcht niet met je gevoel, je wilt dat je kind het naar zijn/haar zin heeft en dat ze daar veilig is. Donkere kleuren, aardetinten en roodtinten zullen die emotie niet zo snel oproepen maar juist het tegenovergestelde.

Dit geldt ook voor lettertypes. Ook de keuze in de lettertypes zorgt er voor of het wel of niet overeenkomt, wat betreft emotie en uitstraling.

 

Elke vrijdag een nieuwe aflevering

Elke vrijdag om 07.00 uur

 

Facebook Community

Volg mij op:

Gratis E-book: Onmisbare tips & tricks voor je (Wordpress) Website

Ontvang gratis tips om de belangrijkste pagina's gebruiksvriendelijk te maken

Bedankt voor je aanvraag! Check je inbox voor je e-book. Heb je niets ontvangen? Check dan eerst even je spam óf stuur een mail naar cheryl@cprecision.nl