Aflevering 1 – Wat is dat nou…Branding?

Written by Cheryl Porcelijn

9 januari 2020

Show notes

Meer over mij weten: www.cprecision.nl
Alles over de Branding Strategietraining check www.cprecision.nl/strategietraining

Welkom bij de allereerste aflevering van de Web & Branding Podcast.
Ik ben Cheryl Porcelijn, web & branding designer en eigenaresse van Cprecision en de Web & Branding Academy.

Ik ben fan van alles wat met websites, design en branding te maken heeft. Dat komt omdat deze onderdelen een bedrijf enorm kunnen laten opvallen, mits het goed ingezet wordt natuurlijk. De kracht van deze onderdelen kan je helpen om een sterk merk te bouwen en dat is mijn missie wanneer ik met ondernemers werk.

De afgelopen 10 jaar heb ik tientallen ondernemers mogen helpen met het ontwerpen van een sterke huisstijl en website en sinds kort ben ik ook bezig met het creëren van een strategie. Want een ontwerp opzich, dat kunnen veel designers maken, maar hoe ga je het inzetten hoe val je op? Dat zijn vragen waar mijn hart sneller van gaat kloppen.

Vandaag wil ik het met je hebben over wat branding nu precies is. Zolang je niet goed weet wat het is, weet je ook niet hoe je het kunt inzetten.

Branding van een bedrijf of merk bestaat uit ontzettend veel onderdelen. En het begint absoluut niet bij een logo. Sterker nog, branding is vooral strategisch.

Eigenlijk kun je het onderverdelen in drie lagen. Laag 1; de why. Laag 2; de hoe en laag 3 de wat.

Laag 1, In de eerste laag zitten de onderliggende gedachten van je bedrijf. Waarom bestaat je bedrijf? In welke markt beweeg jij je, waar wil jij jezelf positioneren..dus neerzetten. Wat is je missie, visie en wie is je ideale klant? Zonder dit fundament kun je niet beginnen.

Laag 2, de hoe; gaat er over dat je gaat kijk HOE je dan je ideale klant kunt neerzetten. Ga je daar funnels voor gebruiken, social media marketing of ga je persberichten schrijven, blogs, interviews. Noem het maar op. En hoe ga jij je missie en visie doorcommuniceren. Dat is wat je in de 2e laag gaan vastleggen.

Laag 3, de wat; hier gaan we pas kijken naar de brandin identity, dus de ontwerpen die je gaat inzetten om de hoe visueel te ondersteunen. Hier ga je pas kijken naar het logo, de visitekaartjes, de magazine ontwerpen, het uiterlijk van je e-mails. Hierbij is wel belangrijk dat je bedenkt wát je wilt uitstralen? Welke emotie wil je oproepen, hoe wil je gezien worden etc.

Dat allemaal maakt een brand volledig. Een logo is dus maar een zeer klein onderdeel van branding. Dus mocht je met een designer in zee gaan, kijk dan goed naar of jij aan een “gewone” designer genoeg hebt, of dat je toch moet kijken naar iemand die naast design ook strategie met je kan opzetten, zoals ik.

 

You May Also Like…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *